Halsütés sárban PDF Nyomtatás E-mail
Cikkek - Túlélési technikák
Írta: Bunko

Halsütés sárban

Régi-új portáltársunk, Bunko, elküldte egy régebbi cikkét, melyben a hal egyfajta, terepen is alkalmazható elkészítési módjáról ír. Köszönjük neki!

Image Valamikor 2006-ban olvastam PAPICA cikkét (ami igen csak megnyerte a tetszésemet bevállalósága miatt), aki éppen csigákból és gilisztákból próbált egy kis ízelítőt adni csodálatos természetünk egyszerű ízeiből. Én is készülök egy ideje egy kis főzőcskével...

...de valamilyen oknál fogva mindig sikerült elhalasztanom, míg végül egy kora tavaszi nap elhatároztam, nem tűrhet további halasztást, hogy véghezvigyem elrettentő véres tettem egy halacska ellen: az agyagban történő megsütését.

Erre legalkalmasabb helynek a közelben lévő, erdővel körbevett kis tavat gondoltam. Mivel a horgászengedélyt akkor még nem váltottam ki, még egy bűnt kellett hogy elkövessek: bolti halat vittem a partra (egy kárászt), amit szó szerint az egész várost bejárva az utolsó halboltban sikerült is megvennem. Ennyi kezdő sikertelenség után úgy gondoltam, most már minden simán fog menni.

Gyönyörű reggelünk volt. Összecsomagoltam néhány alapvető felszerelést, majd festett hajú kedvesemet is (egyem a kis húsát), és kemény félórás kimerítő buszozás után megérkeztünk.
Kb. 1/4 órás kis romantikus sétánk alatt megtaláltuk a tökéletes helyet! Az erdő, a víz minden a helyén volt, sőt elég szokatlan módon még szemét sem volt a közelben! Csodálatos, maga a paradicsom!

Némi előkészület és tűzifa gyűjtése után végre megszabadítottam halacskámat a rá amúgy is nagy műanyag szatyrától, amit még a kedves eladó kényszerített rá. Eredetileg pikkellyel együtt szerettem volna elkészíteni, hogy az agyagot majd azzal együtt kelljen eltávolítanom, de sajnos ez a halacska előtisztított volt. Így hát úgy döntöttünk, hogy a nád zöld leveleiből fogunk neki ruhát fonni a kedvesemmel, nehogy az értékes húsra kelljen az agyagot tapasztani, hiszen ki tudja, hogy sikerül, és még jó volna enni is belőle egy jót, hiszen ezért indultunk el. Még mielőtt nekikezdtünk volna, egy kis halas fűszerkeveréket szórtam a halra, bár jobban szerettem volna valami természetesebb fűszernövényt használni (pl.: hagymaszagú kányazsombort), de ilyen kora tavasszal még nem nagyon zöldellt semmi. Örültünk, hogy néhány zöld nádlevelet is találtunk. Ezután 10-13cm széles és 40cm hosszú csíkokat fontunk a levelekből, és úgy tekertük be a halat, hogy az egyes csíkok részben fedjék egymást.

Ezután egy-egy hosszú nádlevéllel szorosan összekötöttük, és kész is lett a kis batyunk. Ekkor nekiláttam, hogy elővillantsam csodálatos agyagformázó tehetségem, de akkor vettük észre, hogy a várt agyag helyett homok volt. Mindegy! Most már nincs visszaút se nekünk, sem a halnak! Így sárból egy vékony alapot készítettem, erre helyeztem a halat, amit kb. 3-4cm vastagon betapasztottam, majd egy kevés víz hozzáadásával szépen összedolgoztam az alappal. Ekkor az előre megrakott tűzből, néhány nagyobb égő fa segítségével tüzet raktam a kis sárkupacon.

1,5 órás várakozás után úgy döntöttünk, hogy hozzákezdünk eme ősi módon elkészített étel elfogyasztásához. Félrehúztam a parazsat és nekikezdtem a bucka szétbontásának... Az agyaggal ellentétben a kisebb darabok is azonnal szétmállottak finom homokká. A zöld levelek szép barnákká sültek, jelezve, hogy eljött a lakoma ideje. Kicsomagoltuk a halat levélruhájából és csodálatos illat tárult elénk. A hal "bőre" kissé homokos volt, de egy kés segítségével olyan könnyen le tudtuk húzni, mint egy érett barack héját.

A hal húsa isteni finom volt! Én horgász családból származva sokféleképpen elkészítve ettem már a halat, de mind közül ez volt az egyik legfinomabb. Így, a kevésbé jó illatú tóparti sárba csomagolva és a saját levében elkészítve.

Pár szóval összefoglalva hétvégi kis megpróbáltatásainkat, ha még nem is sikerült minden problémamentesen, ha nem is laktunk jól abból a kedves kis kárászból, mi jól éreztük magunkat. Nem is kell, hogy mindig teljes mértékben úgy alakuljanak a dolgok, ahogy mi szeretnénk, hiszen akkor minden még unalmasabb lenne, ebben az amúgy is fakóvá tett kis világunkban.

Ui.: Próbáljátok ki, megéri!
Hozzászólások
Keresés
Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá. Jelentkezz be vagy regisztrálj!
RiHike |2015.09.05 21:31:36
Fúúú de dúrva! Szuper cikk! Kipróbálom, még ha eddig nem is ettem meg a halat. Köszi szépen.
T-Boar |2009.07.26 18:37:17
Tetszik az írás, remélem még olvasunk tőled. A hal pedig tényleg nagyon finom így.
Walker Filly |2009.07.01 19:03:59
Nekem a másfél óra kicsit soknak tűnik, de persze ez a cikk értékéből semmit sem von le Gratula!
szilva |2009.06.27 13:47:16
Klassz a cikked! Én sokat horgászom, és volt már rá példa, hogy csináltam ilyesféle sült halat a vízparton. A világ legegyszerűbb kajája, és valóban nagyon finom! Az viszont feltűnt, hogy nem sóztad meg? Szerintem a hal kimondottan sok sót vesz fel, anélkül nem valami fincsi. De persze ez egyéni izlés kérdése. Valamint még annyit fűznék hozzá, hogy szerintem elsősorban a kemény húsú halak alkalmasak erre a célra (süllő, csuka, kecsege, harcsa, stb.), mert a puha húsú halak (keszegfélék, ponty, amur, stb.) inkább főnek a saját levükben, mintsem sülnének.
szudani |2009.06.17 00:53:46
Gratulálok szép teljesitmény és jó a cikk,de szerintem grilen és nyárson sokkal gyorabb és kényelmesebb.